Gå til indhold
Finansiering af Afviklingsformuen
Efter indbetalingerne af bidrag i 2024 opfyldte Afviklings­formuen kravet fra EU-kommissionen om at råde over midler, der svarer til 1 % af de dækkede indskud. Det betyder samtidig, at institutterne fremadrettet kun skal bidrage yderligere til Afviklingsformuen, hvis formuen ikke følger med udviklingen i de dækkede indskud eller på anden vis ikke opfylder målkravet. Finansiel Stabilitet vil årligt undersøge, om Afviklingsformuen råder over midler til at opfylde kravet og vil informere institut­terne, om der er behov for bidrag. Det forventes, at der i 2025 vil ske en mindre opkrævning af bidrag til opfyldelse af mål­kravet.
Med Afviklingsformuen råder Finansiel Stabilitet over et likvidt finansielt beredskab, der kan anvendes i tilfælde af, at der bliver et behov for at krisehåndtere penge-, realkreditinstitut eller et fondsmæglerselskab. Her kan Afviklingsformuen anven­des til at yde bl.a. lån og garantier. Formuen kan også i særlige tilfælde og inden for visse grænser anvendes til direkte at dæk­ke tab, når et institut krisehåndteres, hvis f.eks. samfundsmæs­sige kritiske funktioner skal beskyttes, eller mulig finansiel smitte skal minimeres i situationen.
Finansiel status
Afviklingsformuens likvide midler udgjorde ved udgangen af 2024 i alt 8,8 mia. kr. Det påhviler Finansiel Stabilitet at sikre, at de disponible finansielle midler i Afviklingsformuen til enhver tid er proportionale med Afviklingsformuens potentielle for­pligtelser. I lighed med Garantiformuen er der i henhold til lov­giv­ningen fastlagt en overordnet investeringsramme, som baserer sig på, at der skal investeres i likvide midler med lav risiko.
Anvendelsesområde
Finansiel Stabilitet kan iværksætte af­vik­lings­foranstaltninger efter lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, når følgende betingelser er opfyldt: (1) Finans­tilsynet har meddelt Finansiel Stabilitet, at virksomheden er nødlidende eller forventeligt nødlidende, (2) Finanstilsynet har meddelt Finansiel Stabilitet, at der ikke er udsigt til, at andre tiltag, herunder tiltag iværksat af den private sektor eller Fi­nans­tilsynet, inden for en passende tidshorisont vil kunne forhindre, at virksomheden må afvikles, (3) Finansiel Stabilitet vurderer, at afviklingen er nødvendig ud fra hensynet til offentlighedens interesse.
Når betingelserne er opfyldt, kan Finansiel Stabilitet bl.a. over­tage kontrollen med virksomheden, foretage et helt eller delvist salg af virksomheden, overføre hele eller dele af virksomheden til et datterselskab til Finansiel Stabilitet (broinstitut eller porte­føljeadministrationsselskab) eller nedskrive og/eller konvertere virksomhedens passiver.
I forbindelse med restrukturering og afvikling skal tab som udgangspunkt bæres i overensstemmelse med konkursor­denen. Der gælder desuden det princip, at ingen kreditor må stilles økonomisk dårligere, end vedkommende ville være stillet ved en konkurs.
Dette skal vurderes ved en efterfølgende uafhængig værdi­ansættelse. Hvis det vurderes, at der er kreditorer, som er blevet stillet ringere, har de krav på kompensation herfor fra Afviklingsformuen.
Indskydere kan også blive berørt af restrukturerings- og af­vik­lings­for­anstal­tninger, men vil altid være sikre på at bevare deres indskud minimum svarende til Garantiformuens dækning.
Afviklingsformuen kan anvendes til at yde garantier og give lån mv. i forbindelse med anvendelse af restruk­turerings- og af­viklingsforanstaltningerne. Formuen kan også i særlige tilfælde anvendes til at dække tab i virksomheden, når mindst 8 % af virksomhedens forpligtelser og kapitalgrundlag er nedskrevet eller konverteret. Formuen kan i denne situation bidrage med midler svarende til op til 5 % af virk­somhedens forpligtelser og kapitalgrundlag. Af­viklings­planerne ud­arbejdes dog uden, at denne mulighed forudsættes.
Lovgrundlag
Lovgrundlaget for Afviklingsformuen og Finansiel Stabilitets restrukturerings- og afviklingsaktiviteter er lov om restruk­turering og afvikling af visse finansielle virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 24 af 4. januar 2019, og bekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2015 om Afviklingsformuen. Der er desuden udstedt en bekendtgørelse om afviklingsplanlægning og afvik­lings­beredskab, jf. bekendtgørelse nr. 2018 af 26. oktober 2021, samt en bekendtgørelse om Finansiel Stabilitets anvendelse af af­viklings­foran­staltninger, jf. bekendtgørelse nr. 822 af 3. juli 2015.
Lov om restruk­turering og afvikling af visse finansielle virk­somheder trådte i kraft d. 1. juni 2015. Loven er sat i kraft for Færøerne og Grønland henholdsvis pr. 1. januar 2018 og pr. 1. januar 2020.
Regelsættet gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 (BRRD) som ændret ved bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/879/EU af 20. maj 2019 (BRRD II). Med henblik på en ensartet anvendelse af regelsættet udsteder EU-Kommissionen delegerede rets­akter og gennemførelsesretsakter på området.
Finanstilsynet har den 11. august 2021 truffet afgørelse om, at Afviklingsformuen udgør en offentlig enhed efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRR), og at eksponeringer mod Af­vik­lings­formuen 0-vægtes i henhold til forordningens artikel 116(4).