Gå til indhold

Selskabsledelse

Finansiel Stabilitet tilrettelægger ledelsen af koncernen og udøvelsen af koncernens aktiviteter i overensstemmelse med den særlige forpligtelse, som Finansiel Stabilitet har til at medvirke til at understøtte den finansielle stabilitet i Danmark.
En del af denne tilrettelæggelse udmønter sig i, at Finansiel Stabilitet følger anbefalingerne for udøvelse af ejerskab og god selskabsledelse i statslige selskaber, som er beskrevet i Statens ejerskabspolitik fra 2015. Derudover har Finansiel Stabilitet valgt at følge anbefalingerne fra Komitéen for god selskabs­ledelse i størst muligt omfang, selv om Finansiel Stabilitet ikke direkte er omfattet af disse anbefalinger. I nærværende årsrap­port redegøres for efterlevelsen af Anbefalinger for god Selskabsledelse, der blev opdateret i december 2020, og som trådte i kraft for det regnskabsår, der startede den 1. januar 2021 eller senere.
Bestyrelse og direktion vurderer mindst én gang årligt de fastlagte principper for ledelse af Finansiel Stabilitet og tilpas­ser løbende efter behov ledelsen af virksomheden, så den lever op til god praksis på området.
De overordnede mål er defineret af Erhvervsministeriet, og i lyset af de særlige formål, som Finansiel Stabilitet skal opfylde i henhold til lovgrundlaget, er efterlevelsen af Komitéens anbefalinger på nogle punkter tilpasset Finansiel Stabilitets virke. For så vidt angår anbefalingerne i relation til risikostyring har det hidtil været vurderingen, at eftersom visse dele af beslutningerne om risikoaccept, f.eks. ved overtagelse af aktiver, ikke er overladt til bestyrelsen og ledelsen i Finansiel Stabilitet på sædvanlig vis, har disse anbefalinger været af mindre relevans. I lyset af de aktuelle udvidelser af Finansiel Stabilitet aktivitetsområder, vil risiko­styringen i Finansiel Stabilitet få yderligere bevågenhed.
Komitéens anbefalinger om håndteringen af overtagelses­forsøg vurderes ikke relevant for Finansiel Stabilitet i medfør af virksomhedens særlige status som selvstændig offentlig virksomhed, ligesom det er valgt at fravige enkelte øvrige forhold som omtalt i de efterfølgende afsnit.
For så vidt angår Komitéens anbefalinger om en skattepolitik for virksomheden, fastsættes rammerne for Finansiel Stabilitets adfærd på skatteområdet i en særskilt politik. Politikken vedrører primært håndtering af skatteaktiver i Finansiel Stabilitet. Af hensyn til even­tuelle kreditorer og andre interessenter er Finansiel Stabilitet forpligtet til at overveje værdien af even­tuelle skatteaktiver ved afvikling af nødlidende institutter. Samtidig er der fokus på at sikre en hensigtsmæssig håndtering ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.
Kommunikation med virksomhedens ejer og interessenter
Erhvervsministeriet er på vegne af den danske stat eneejer af virksomheden. Finansiel Stabilitet sikrer en løbende dialog mellem virksomheden og ejeren, så erhvervsministeren får relevant indsigt vedrørende Finansiel Stabilitet. Forholdet mellem Finansiel Stabilitet og Erhvervsministeriet reguleres endvidere af et Strategisk Styringsdokument for Finansiel Stabilitet, der også indeholder retningslinjer for informations­udveksling.
Finansiel Stabilitet offentliggør halvårsregnskab og udsender kvartalsmeddelelser. Der offentliggøres ikke egentlige kvartals­regnskaber for 1. og 3. kvartal. Dermed fraviges en af anbefa­lingerne fra Komitéen for god Selskabsledelse. Det er vurde­ringen, at offentliggørelse af kvartalsregnskaber ikke vil bidrage med væsentlig ny information i forhold til den information, som i forvejen fremlægges i kvartalsmeddelelser og øvrige selskabs­meddelelser.
Finansiel Stabilitet er underlagt reglerne om statslige selskaber, hvilket blandt andet indebærer, at der på væsentlige områder er de samme oplysningskrav, som er gældende for børsnote­rede selskaber. Offentliggørelse af meddelelser og øvrig infor­mation fra Finansiel Stabilitet og dets datterselskaber sker via Erhvervsstyrelsen samt virksomhedens hjemmeside, www.fs.dk. Hjemmesiden indeholder desuden information om blandt andet virksomhedens struktur og aktiviteter.
Virksomhedsmødet
Virksomhedsmødet er virksomhedens øverste besluttende myndighed. Erhvervsministeriet har på virksomhedsmødet de samme beføjelser, som aktionærer har efter selskabsloven. På det ordinære virksomhedsmøde deltager repræsentanter fra Erhvervsministeriet, bestyrelsen, direktionen, Rigsrevisionen og virksomhedens revisor.
Virksomhedsmøder er åbne for pressen. Bestyrelsen kan dog træffe beslutning om, at et virksomhedsmøde helt eller delvist skal være lukket for pressen, hvis hensynet til varetagelsen af Finansiel Stabilitets formål, beføjelser og opgaver begrunder dette. Indkaldelse til virksomhedsmøder offentliggøres og udsendes til erhvervsministeren eller dennes stedfortræder senest 2 uger og tidligst 4 uger forud for afholdelsen.
Forud for valg af bestyrelsens medlemmer på virksomheds­mødet skal der gives oplysning om kandidaternes erfaring og erhvervsmæssige baggrund. Da kandidaterne indstilles af virksomhedens eneejer, Erhvervsministeriet, vurderes der ikke behov for udsendelse af oplysninger om de opstillede kandi­daters kompetencer sammen med indkaldelsen til virksom­hedsmødet. Derved fraviges en af anbefalingerne fra Komitéen for god Selskabsledelse.
Ledelsesstruktur
Finansiel Stabilitet har en todelt ledelsesstruktur, der består af bestyrelsen og direktionen. De to organer er uafhængige af hinanden, og der er ikke sammenfald i personkredsen.
Finansiel Stabilitets datterselskaber ledes af selvstændige direktioner og bestyrelser, der består delvist af den daglige ledelse i Finansiel Stabilitet. Strukturen indebærer, at Finansiel Stabilitet har repræsentation i alle datterselskabers bestyrelser.
Bestyrelsens arbejde
Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af Finansiel Stabilitet. De generelle retningslinjer for bestyrelsens arbejde er fastlagt i en forretningsorden for bestyrelsen, som tilpasses løbende og efter behov. Den til enhver tid gældende forret­ningsorden er tilgængelig på www.fs.dk. Finansiel Stabilitets særlige formål og karakter betyder, at bestyrelsen har en fleksibel arbejdsform og tilrettelægger sit arbejde, så den imødekommer de opgaver, der skal løses.
Der har i 2024 været afholdt 8 bestyrelsesmøder mod 10 bestyrelsesmøder i 2023.
Bestyrelsen modtager løbende orientering om virksomhedens forhold. Orienteringen sker såvel ved møder som ved løbende skriftlig og mundtlig rapportering. Bestyrelsen modtager en fast halvårlig rapportering, der blandt andet indeholder oplysninger om den økonomiske udvikling samt de væsentligste aktiviteter og dispositioner.
Finansiel Stabilitet fraviger Komitéen for god Selskabsledelses anbefalinger om bestyrelsesudvalg, da bestyrelsen ikke hidtil har fundet behov for etablering af et revisionsudvalg, og som følge af den nære tilknytning til erhvervsministeren ikke har fundet anledning til at etablere et vederlags- og nominerings­udvalg.
Bestyrelsen foretager løbende og mindst én gang årligt en vurdering af bestyrelsens opgaver, sammensætning og sam­arbejdet med direktionen.
Bestyrelsens sammensætning
Ved udgangen af 2024 bestod Finansiel Stabilitets bestyrelse af 7 medlemmer.
Erhvervsministeren vælger medlemmerne, herunder besty­relsens formand og næstformand. Medarbejderne i hverken Finansiel Stabilitet eller i Finansiel Stabilitets datterselskaber har ret til at vælge medlemmer til Finansiel Stabilitets besty­relse.
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for ét år ad gangen med mulighed for genvalg. På det ekstraordinære virksomheds­møde 31. maj 2024 blev Anne Louise Eberhard, Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen, Ole Selch Bak, Morten Sommerfeldt, Jesper Rangvid, Ulrikke Ekelund og Gitte Lillelund Bech genvalgt til bestyrelsen.
Anne Louise Eberhard blev genvalgt som formand, mens Ole Selch Bak blev genvalgt som næstformand.
Bestyrelsesformanden må ikke udføre hverv for Finansiel Stabilitet, der ikke er en naturlig del af hvervet som bestyrelses­formand. Bestyrelsesformanden kan dog, hvor der er særligt behov herfor, udføre opgaver, som den pågældende bliver anmodet om at udføre af og for bestyrelsen.
Bestyrelseskandidater skal have relevante kompetencer, og bestyrelsen som helhed skal have viden og erfaring inden for de centrale problemstillinger og udfordringer, som Finansiel Stabilitet står over for. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmodel og dertil knyttede risici identificerer bestyrelsen årligt de områder, som det vurderes, at direktionen og bestyrelsen i Finansiel Stabilitet skal have viden om og erfaring med. På basis af disse vurderinger tilpasses forholdene omkring virksomhedens ledelse efter behov.
Oplysninger om de enkelte bestyrelsesmedlemmer findes i nærværende årsrapport og på www.fs.dk.
Direktion
Administrerende direktør Karsten Biltoft udgør direktionen i FS. Direktionen udgør sammen med direktør for Kredit, Økonomi og IT Jens Verner Andersen, underdirektør for Juridisk Afdeling, advokat Carsten Oppermann, afdelingschef for Kredit, Analyse og Investering Jeanette Bjørnlund Jensen, og chef for Ledelse og Kommunikation Karin Lykke Rasmussen den daglige ledelse af Finansiel Stabilitet.
Bestyrelsen udpeger den administrerende direktør, og ret­ningslinjerne for direktionens rapportering og forelæggelse af beslutninger for bestyrelsen er fastlagt i en instruks til direktionen.
Vederlag til bestyrelse og direktion
Hvert medlem af bestyrelsen modtager et fast årligt vederlag, og det samlede årlige vederlag til bestyrelsen godkendes på virksomhedsmødet i forbindelse med godkendelse af års­rapporten.
I regnskabsåret 2024 udgjorde vederlag til bestyrelsen 1.425 tkr. Bestyrelsens individuelle vederlag fremgår af www.fs.dk
Aflønningen af direktionen fastlægges af bestyrelsen, og i 2024 bestod aflønningen af direktionen af en grundløn.
Finansiel Stabilitet har ingen pensionsforpligtigelse over for direktionen. Direktionen er ikke omfattet af bonusordninger og modtager ikke særskilt honorar for bestyrelsesposter i datter­selskaber. Direktionens individuelle vederlag fremgår af www.fs.dk
Direktionens ansættelsesforhold, herunder aflønning og fra­trædelsesvilkår, vurderes at være i overensstemmelse med sædvanlig standard for stillinger af denne karakter og medfører ikke særlige forpligtelser for virksomheden.
Finansiel Stabilitet følger anbefalingerne om vederlag i statens ejerskabspolitik, og virksomhedens lønpolitik afspejler disse regler. Virksomhedens lønniveau skal således være konkurren­cedygtigt, men ikke lønførende i forhold til både sammenlig­nelige offentlige og private virksomheder.
Finansiel Stabilitet opfylder juridisk forpligtende aftaler med medarbejdere, der er indgået i forbindelse med overtagelse af nødlidende pengeinstitutter.
Interne kontrol- og risikostyringssystemer vedrørende regnskabsaflæggelsen
Bestyrelsen og direktionen kontrollerer regnskabsaflæggelsen, herunder overholdelse af relevant lovgivning og anden regule­ring i relation hertil. Finansiel Stabilitet har etableret de nød­vendige interne kontroller til sikring af, at den finansielle rap­portering giver et retvisende billede.
Direktionen påser opretholdelse af effektive procedurer til identifikation, overvågning og rapportering af risici og effektive interne kontrolprocedurer samt betryggende kontrol- og sikringsforanstaltninger på IT-området. For at sikre mod fejl og uregelmæssigheder i regnskabsaflæggelsen sker der løbende vurdering og tilpasning af de interne kontrol- og risikostyrings­systemer.
Finansiel Stabilitet har etableret en whistleblower-ordning for koncernen, der kan tilgås via Finansiel Stabilitets hjemmeside www.fs.dk. Formålet med whistleblower-ordningen er at sikre, at oplysninger om lovovertrædelser – eller mistanke herom – hurtigt og fortroligt kan blive indberettet til en uafhængig og selvstændig enhed, der kan vurdere, hvilke tiltag der er behov for. I whistleblower-ordningen kan medarbejdere og andre interessenter med tilknytning til Finansiel Stabilitet foretage anonyme eller ikke-anonyme indberetninger om alvorlige forhold.
Revision
Revisionen af Finansiel Stabilitet udføres af Rigsrevisor og en statsautoriseret revisor. Den statsautoriserede revisor vælges på virksomhedsmødet for ét år ad gangen og skal være certificeret af Finanstilsynet.
Forud for indstilling til valg på virksomhedsmødet foretager bestyrelsen en vurdering af den statsautoriserede revisors uafhængighed og kompetence mv.
Rammerne for revisors arbejde – herunder honorering, revisionsrelaterede arbejdsopgaver samt ikke-revisions­relaterede arbejdsopgaver – er beskrevet i en ydelsesaftale. Finansiel Stabilitet har for regnskabsåret 2024 benyttet EY som revisor for hele koncernen.