Gå til indhold

KONCERNSTRUKTUR

Med afsæt i hovedformålene er Finansiel Stabilitet organiseret i tre forretningsområder. Aktiviteter varetaget på vegne af staten, samt Garantiformuen og Afviklingsformuen jf. nedenstående figur:
Koncernstruktur

Selskaber og aktiviteter

AKTIVITETER VARETAGET PÅ VEGNE AF STATEN:
Bankpakke-aktiviteter:
I perioden fra 2008-2015 overtog og afviklede Finansiel Stabilitet en række pengeinstitutter, som var blevet nødlidende. Lovgrundlaget var Bankpakke I-V, som gav Finansiel Stabilitet hjemmel til at overtage nødlidende pengeinstitutter og efter­følgende gennemføre en kontrolleret afvikling enten via afvikling af aktiviteterne eller via helt eller delvis salg af de nødlidende institutter. Lovgrundlaget blev tilpasset undervejs, således at Bank­pakke I indebar en generel statsgaranti til alle simple kredi­torer, mens Bankpakke III og IV indebar risiko for, at kreditorer inklusive indskud kunne risikere tab. Dermed blev ordningen tilpasset de regler, som kendes i dag, under det nuværende set-up i Afviklingsformuen. Undervejs blev indskydergarantiord­ningen tilpasset, hvorved dækningen blev øget fra 375 tkr. til i dag 745 tkr.
Øvrige områder:
Segmentet vedrører andre aktiviteter varetaget på vegne af staten og for statens regning og risiko.
Gældsrådgivning til insolvente tidligere minkavlere: Folketinget vedtog den 1. juni 2021 lov om ændring af lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, som indebar, at Finansiel Stabilitet skal oprette en enhed, der foranlediger, at insolvente tidligere minkavlere kan modtage vederlagsfri gældsrådgivning.
Statsgaranti til ejendomskreditaftaler i landdistrikterne: Folketinget vedtog den 7. juni 2022 lov om etablering af stats­garanti på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne. Statsgarantiordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat.
Statsgaranti på lån til varmepumpe: Folketinget vedtog den 24. marts 2023 lov om etablering af statsgaranti på lån til ud­skiftning af olie- eller gasfyr i landdistrikterne. Statsgaranti­ordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat.
Aktiver overtaget fra minkfølgeerhverv: I henhold til bekendtgørelse om ordningen for salg og anden håndtering af aktiver overtaget fra minkfølgeerhverv skal Finansiel Stabilitet fra 2024 bistå staten med håndtering og salg af aktiver hidrø­rende fra minkfølgeerhverv, der har mod­taget erstatning fra staten. Ordningen etableres i datterselskabet FS Ejendoms­selskab A/S på statens regning og risiko.
GARANTIFORMUEN:
Med lov nr. 334 af 31. marts 2015 blev Ga­ranti­fonden for indskydere og investorer opløst pr. 1. juni 2015. Den tidligere Garantifonds rettigheder og forpligtelser blev videreført til Garantiformuen, som administreres af Finansiel Stabilitet. Garantiformuen er opdelt i fire formuer: Pengeinstitutafdelingen, Realkreditafdelingen, Investerings- og forvaltningsafdelingen og Restruktureringsafdelingen.
AFVIKLINGSFORMUEN:
Med vedtagelsen af lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder blev der etableret en afviklings­finansieringsordning (Afviklingsformuen), som administreres af Finansiel Stabilitet. Afviklingsformuen kan anvendes i forbin­delse med Finansiel Stabilitets udøvelse af beføjelser til iværksættelse af afviklingsforanstaltninger over for kreditinstitutter, som er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og hvor offentlige interesser tilsiger det.
Broinstitut I A/S: Datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans V A/S.
FS Finans V A/S: Finansselskab, dannet den 31. maj 2017, på grundlag af Andelskassen J.A.K. Slagelse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet.
Broinstitut II A/S: Datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans VI A/S.
FS Finans VI A/S: Finansselskab, dannet den 28. juni 2019, på grundlag af Københavns Andelskasse efter indlevering af sel­skabets banklicens til Finanstilsynet.
AFVIKLING AF FORSIKRINGS- OG PENSIONSSELSKABER:
Direktivet IRRD skal implementeres i dansk lov senest primo 2027. I den danske implementering af direktivet er Finansiel Stabilitet og Finans­tilsynet blevet udpeget som delt afviklingsmyndighed på forsik­ringsomådet, svarende til arbejdsfordelingen for kreditinsti­tutter. Indtil lovens ikrafttrædelse vil omkostninger blive afholdt under Aktiviteter varetaget på vegne af staten.

Aktiviteter varetaget på vegne af staten

BANKPAKKE-AKTIVITETER
Resultat i 2024
Bankpakke-aktiviteter udviste i 2024 et resultat på 165 mio. kr. (2023: 197 mio. kr.). Overskuddet kan primært henføres til renter fra indestående i Nationalbanken på 214 mio. kr. I 2024 er der tilbageført nedskrivninger på udlån og tilgodehav­ender for 24 mio. kr. sammenlignet med tilbageførsel af 77 mio. kr. året før. Driftsomkostninger var i 2024 på 57 mio. kr., mens de i 2023 var på 39 mio. kr. Det stigende omkostningsforbrug i 2024 er primært afstedkommet af omkostninger til håndtering af aktiver overtaget fra minkfølgeerhverv, som er dækket af staten. Herudover har et nyt EU-direktiv om gen­opretning og afvikling på forsikringsområdet (IRRD) betydet et stigende omkostningsforbrug.

Resultat for Bankpakke-aktiviteter

(mio. kr.)
2024
2023
Resultat før omkostninger mv.
198
159
Driftsomkostninger*
-57
-39
Nedskrivninger
24
77
Årets totalindkomst
165
197
*Segmentets reelle driftsomkostninger udgjorde i 2024 57 mio. kr. (2023: 39 mio. kr.), idet 32 mio. kr. (2023: 31 mio. kr.) blev dækket af andre segmenter jf. note 2.
I segmentet indgår også resultatet fra tidligere nu nedlukkende datterselskaber.
FS Finans I og II A/S blev i efteråret 2023 solvent likvideret, hvorved selskaber i tilknytning til Bankpakke IV blev lukket.  
Resultatet for FS Finans III A/S udviste i 2024 et overskud på 41 mio. kr. før købesumsregulering.
FS Finans III A/S blev solvent likvideret i januar 2025. I den forbindelse er der blevet udloddet dividende fra konkursboet efter Amagerbanken til Finansiel Stabilitet (Bankpakke-aktiviteter og Garantiformuen) på henholdsvis 1.164 og 505 mio. kr. De modtagne beløb med­fører en forøgelse af den fast­satte aconto dividendeprocent i 2011 på 84,4 % til nu 92,9 %.
FS Finans IV A/S blev i efteråret 2024 solvent likvideret. I FS Finans IV A/S var der ingen købesumsregulering, idet den oprindeligt fastsatte dividende på 86 % var fastsat højere, end der var dækning for. Det derved opståede tab er dækket af Garantiordningens Restruktureringsafdeling. FS Finans IV A/S fik i 2024 et resultat på 0 mio. kr., hvorved det samlede tab i Restruktureringsafdelingen kan opgøres til 503 mio. kr.
I forbindelse med likvidationen af FS Finans III A/S og FS Finans IV A/S blev de resterende udlån og garantier overdraget til Finansiel Stabilitet til en værdi på ca. 2 mio. kr.
Balancen for Bankpakke-aktiviteter er ved udgangen af 2024 6,8 mia. kr. (2023: 6,6 mia. kr.). Ved udgangen af 2024 udgjorde udlån og garantier 115 mio. kr. (2023: 134 mio. kr.), finansielle aktiver 8 mio. kr. (2023: 4 mio. kr.) og ejendomme 11 mio. kr. (2023: 11 mio. kr.).

Hovedtal FS Finans III - IV

FS Finans lll A/S (ophørt januar 2025)
FS Finans IV A/S*
(ophørt 2024)
(mio. kr.)
2024
2023
2024
2023
RESULTAT
 
 
 
 
Periodens resultat
0
0
0
-2
Periodens resultat før købesumsregulering**
41
52
-
-
BALANCE, ULTIMO
 
 
 
 
Udlån
0
2
0
1
Øvrige aktiver
1
1.924
0
76
Aktiver i alt
1
1.926
0
77
Købesumsregulering
0
1.904
-
-
Øvrig gæld
0
21
0
39
Egenkapital
1
1
0
38
Passiver i alt
1
1.926
0
77
* Der er ingen købesumsregulering i FS Finans IV
** En væsentlig del af resultatet for FS Finans III-IV indgår i resultatet for FS koncernens to segmenter (Bankpakke-aktiviteter og Garantiformuen)
Øvrige områder
Gældsrådgivning til insolvente tidligere minkavlere
På vegne af staten oprettede Finansiel Stabilitet i 2021 en enhed, der foranlediger, at tidligere minkavlere, som er eller formodes at være insolvente efter at have modtaget erstatning og kompensation i medfør af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink, kan modtage vederlagsfri gælds­rådgivning. Ordningen er etableret for statens regning og risiko.
Ordningen vedrører gældsrådgivning til fysiske personer. Personer, der har en personligt ejet virksomhed, kan ikke modtage gældsrådgivning efter ordningen, medmindre den personligt ejede virksomhed er ophørt, og der således ikke udøves erhvervsmæssig aktivitet i virksomheden.
Ved udgangen af 2024 var ordningen ikke udnyttet.
Statsgaranti til ejendomskreditaftaler i landdistrikterne
På vegne af staten er der pr. 21. juni 2022 etableret en ordning om etablering af statsgarantier på en del af ejendomskredit­aftalerne i landdistrikterne. Formålet med loven er at skabe bedre muligheder for at finansiere boliger, særligt i landdi­strikter, gennem en statsgaranti på den yderste del af bolig­lån for visse boligejendomme. Ejendomskreditgivere har efter­følgende haft mulighed for at indsende ansøgninger om stats­garanti til konkrete låneaftaler. Der var ultimo 2024 indgået 40 vilkårsaftaler med ejendomskreditgivere.
Målgruppen for statsgarantiordningen er forbrugere, der er vurderet kreditværdige, men som har vanskeligt ved at få bolig­lån pga. forhold vedr. ejendommens placering eller omsætte­lighed. Med en garantiordning løftes en del af risikoen ved boligfinansiering væk fra ejendomskreditgiverne og over på staten, så ejendomskreditgiverenes incitament til at låne ud til de omfattede boligejendomme forbedres.
Statsgarantiordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat. Ordningen er etableret på statens regning og risiko, men Finansiel Stabilitet medtager i selskabets regnskab oplysninger om anvendelsen af ordningen, herunder oplysninger om modtagne garantiprovisioner og udbetalinger under garantierne.
Der var ultimo 2024 udstedt to garantier for samlet 954 tkr., medens provisionsindtægter for 2024 udgjorde 22 tkr.
Statsgaranti på lån til varmepumpe
På vegne af staten er der pr. 1. april 2023 etableret en ordning om statsgarantier til lån til udskiftning af olie- eller gasfyr i landdistriktsområder uden for fjernvarme­nettet med en anden opvarmningskilde. Formålet med loven er at skabe bedre muligheder for at finansiere udskiftningen af olie- eller gasfyr med en varmepumpe i de tilfælde, hvor det kan være svært at optage lån på almindelige vilkår uden en statsgaranti.
Ejendomskreditgivere har efterfølgende haft mulighed for at indsende ansøgninger om statsgaranti til konkrete låneaftaler. Der var ultimo 2024 indgået 7 vilkårsaftaler med ejendoms­kreditgivere.
Målgruppen for statsgarantiordningen er forbrugere og andels­boligforeninger, der er vurderet kreditværdige, men som har vanskeligt ved at opnå finansiering til udskiftning af olie- eller gasfyr med en varmepumpe pga. usikkerhed forbundet med den varige værdi af deres ejendom. Boligejendommen eller andelsboligforeningen skal desuden være beliggende i et område, der ikke er eller har udsigt til at blive tilkoblet fjernvar­menettet. Med en garantiordning løftes en del af risikoen ved finansieringen væk fra ejendomskreditgiverne og over på staten, så ejendomskreditgiverenes incitament til at låne ud til de omfattede forbrugere og andelsboligforeninger forbedres.
Statsgarantiordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat. Ordningen er etableret for statens regning og risiko, men Finansiel Stabilitet medtager i selskabets regnskab oplysninger om anvendelsen af ordningen, herunder oplysninger om modtagne garantiprovisioner og udbetalinger under garantierne.
Der var ultimo 2024 ikke udstedt garantier under ordningen.
Aktiver overtaget fra minkfølgeerhverv
Finansiel Stabilitet overtog i 2024 de første aktiver under ordningen. Disse vedrørte det tidligere Kopenhagen Fur, som i forbindelse med udbetaling af erstatning samtidig indgik en aftale med staten om at overdrage ejendomme samt øvrigt løsøre til staten. Dermed overtog Finansiel Stabilitet bl.a. det tidligere hovedkvarter, som er beliggende i Glostrup.
Finansiel Stabilitets mål er at sikre en hensigtsmæssig og spar­sommelig afvikling af de overtagne aktiviteter, og dermed opnå det bedst mulige resultat til staten. Opgaven er i Finansiel Stabilitet organiseret i en særlig enhed, og juridisk er ejerskabet af aktiviteter forankret i et datterselskab til Finansiel Stabilitet (FS Ejendomsselskab A/S). Ordningen er etableret på statens regning og risiko, hvilket medfører, at aktiverne ikke indregnes i koncernens balance.   
Finansiel Stabilitet har efter overtagelsen påbegyndt afvikling af bl.a. løsøre og to ejendomme. Salgene gennemføres via åbne og transparente salgsprocesser. I den sammenhæng har Finansiel Stabilitet gennemført udbud mhp. bl.a. at anvende råd­givere til at bistå med afviklingen.
Ejendommene er således annonceret til salg, og for enheden, som er beliggende i Holstebro, er der indgået aftale om salg, efter at ejendommen har været annonceret til salg via mægler. Derudover har Finansiel Stabilitet også afhændet en betydelig andel af løsøreaktiverne via et auktionshus.
I 2025 forventer Finansiel Stabilitet at overtage en betydelig portefølje af ejendomme og løsøre i takt med udbetalinger af erstatninger og samtidigt med den tilknyttede overdragelse af aktiver til staten.