Samfundsansvar
Finansiel Stabilitet skal medvirke til at sikre den finansielle stabilitet i Danmark. Udmøntningen foregår dels forebyggende ved etablering af en afviklingsformue, udarbejdelse af afviklingsplaner og identifikation af eventuelle afviklings-hindringer, dels ved konkret at restrukturere og afvikle nødlidende pengeinstitutter. I perioder med finansiel uro skabes der sikkerhed for videreførelse af væsentlig kritisk infrastruktur, når det er i offentlighedens interesse.
I krisehåndtering er der fokus på at minimere tab på de overtagne aktiver, at minimere omkostninger for staten og at medvirke til stabilitet i en bredere sammenhæng. Hensynet om stabilitet i en bredere sammenhæng varetages ved, at Finansiel Stabilitet ved afvikling tilpasser salget af aktiviteter til markedssituationen.
Finansiel Stabilitet har derudover fokus på, at de overtagne kunder fra nødlidende pengeinstitutter, i det omfang det er muligt, videreføres i regi af andre pengeinstitutter, eller af købere, der er forpligtet til at administrere kunderne i overensstemmelse med bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder.
Finansiel Stabilitet har desuden en skattepolitik, der fastsætter rammerne for virksomhedens adfærd på skatteområdet i relation til håndtering af salg af skatteaktiver i datterselskaber. Af hensyn til eventuelle kreditorer og andre interessenter er Finansiel Stabilitet forpligtet til at overveje værdien af eventuelle skatteaktiver ved afvikling af nødlidende institutter. Samtidig er der fokus på at sikre hensigtsmæssig håndtering ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.
Finansiel Stabilitet og dens datterselskaber lever op til ansvaret som arbejdsgiver, samarbejdspartner og forbruger af naturressourcer. Tilgangen er baseret på, at de gennemførte aktiviteter samtidig skal minimere eventuelle negative indvirkninger på miljø, sociale forhold, menneskerettigheder og antikorruption.
Finansiel Stabilitet har formuleret virksomhedens principper i en politik for samfundsansvar. Som led i arbejdet med samfundsansvar vil virksomheden tilslutte sig de relevante anerkendte standarder blandt de af FN formulerede principper og retningslinjer.
Medarbejdere
Finansiel Stabilitet ønsker at bidrage til et godt og udviklende arbejdsliv for medarbejderne under deres ansættelse. Finansiel Stabilitets virksomhedskultur er baseret på en åben, ordentlig og ligeværdig dialog. Tilgangen er baseret på frihed under ansvar og sund fornuft. Der er samtidig fokus på løbende kompetenceudvikling af medarbejderne i form af deltagelse i kurser og anden relevant efteruddannelse.
Finansiel Stabilitet har samlet retningslinjerne for medarbejderne i en code-of-conduct, som er tilgængelig på Finansiel Stabilitets hjemmeside. Disse medvirker til, at der klarhed om Finansiel Stabilitets udgangspunkt i forhold til uafhængighed, interessekonflikter, mv.
Medarbejderstaben tilpasses løbende de opgaver, som virksomheden skal løse. I 2022 var der gennemsnitlig 41 medarbejdere ansat i Finansiel Stabilitet, samme niveau som i 2021.
Kønsmæssig sammensætning af ledelsen
Finansiel Stabilitet ønsker en relevant mangfoldighed, som bl.a. omfatter alder og køn, i koncernens ledelsesniveauer. Finansiel Stabilitet har på den baggrund vedtaget en politik for mangfoldighed og afbalanceret sammensætning af mænd og kvinder i koncernens bestyrelser og på øvrige ledelsesniveauer. Politikken er offentliggjort på Finansiel Stabilitets hjemmeside.
For så vidt angår køn er det målsætningen, at andelen af hvert køn i bestyrelserne er minimum 1/3. I Finansiel Stabilitets bestyrelse på 7 medlemmer er kønsfordelingen 3 kvindelige medlemmer og 4 mandlige medlemmer.
I bestyrelsen på 3 medlemmer i datterselskaberne Broinstitut I A/S, Broinstitut II A/S, FS Finans I A/S, FS Finans II A/S, FS Finans III A/S, FS Finans IV A/S, FS Finans V A/S, FS Finans VI A/S og FS Ejendomsselskab A/S er kønsfordelingen ét kvindeligt medlem og to mandlige medlemmer. Finansiel Stabilitet lever således op til målsætningen for bestyrelserne.
Det er desuden virksomhedens målsætning at sikre en passende sammensætning af kvinder og mænd i koncernens øvrige ledelsesniveauer. Koncernens medarbejdere skal opleve, at de har samme muligheder for karriere og lederstillinger uanset køn. Kønsfordelingen i Finansiel Stabilitets daglige ledelse er på 2 kvindelige medlemmer og 3 mandlige medlemmer. Finansiel Stabilitet lever således op til sin målsætning for så vidt angår den daglige ledelse.
Finansiel Stabilitet har i forbindelse med ansættelsesprocedurer og rekruttering fokus på den kønsmæssige sammensætning.
Samarbejdspartnere og leverandører
Virksomheden har fokus på, at anvendte leverandører lever op til de på området gældende og relevante standarder. Det gælder f.eks. inden for ejendomsområdet i forbindelse med færdiggørelse af ejendomme og projekter, som Finansiel Stabilitet overtager fra nødlidende pengeinstitutter eller som led i realisering af sikkerheder. Finansiel Stabilitet vil anvende arbejdsklausuler ved nye bygge- og anlægsopgaver uanset kontraktsum for at sikre, at udførelsen sker på danske løn- og ansættelsesvilkår.
Miljø- og klimabelastning
Desuagtet en relativ begrænset effekt, så søger Finansiel Stabilitet løbende i udøvelsen af aktiviteterne at begrænse miljø- og klimamæssige påvirkninger. Finansiel Stabilitet arbejder endvidere på at kunne opgøre den miljømæssige påvirkning og sætte mål for at reducere eventuelle negative konsekvenser.
Dataetik
Finansiel Stabilitet søger i udøvelsen af sin virksomhed at understøtte en høj grad af dataetik. Finansiel Stabilitet anvender ikke aktiv systembehandling af data eller algoritmer til dataanalyser udover det, som er forventeligt for at varetage virksomhedens centrale opgaver. For at sikre transparens og pålidelighed om datahåndtering arbejder Finansiel Stabilitet på at formulere en politik for dataetik, som afspejler den relativt enkle anvendelse af data i virksomheden.