Code of Conduct

Baggrund

Finansiel Stabilitet er sammen med Finanstilsynet udpeget som afviklingsmyndighed for finansielle institutter i Danmark. Som afviklingsmyndighed har Finansiel Stabilitet ansvaret for at restrukturere eller afvikle finansielle virksomheder, hvis de bliver nødlidende. Finansiel Stabilitets ansvarsområde omfatter kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber. Efter ny EU-lovgivning, som ventes indført i Danmark i begyndelsen af 2027, vil Finansiel Stabilitet også være delt afviklingsmyndighed for forsikrings- og pensionsselskaber.  

Krisehåndteringen af finansielle virksomheder i Danmark er baseret på et grundlæggende princip om, at den skal være i offentlighedens interesse. Det er endvidere afgørende, at tab for bl.a. skatteyderne minimeres. 

Udover kerneopgaverne løfter Finansiel Stabilitet andre samfundsrelevante opgaver, herunder håndteringen af aktiver, som staten har overtaget fra minkfølgeerhverv efter udbetaling af erstatning, samt rådgivning til potentielt insolvente minkavlere og statsgarantistillelse i forbindelse med etablering af lån i visse landdistrikter.

Arbejdsmiljø

Finansiel Stabilitet anerkender sin rolle i det danske samfund, og sit ansvar over for ejere og medarbejdere. Finansiel Stabilitet har vedtagne politikker og forretningsgange, som alle medarbejdere har pligt til at læse og holde sig løbende orienteret om. Det omfatter blandt andet en politik for ordentlig adfærd og god omgangstone, som bidrager til at understøtte en sund arbejdskultur.

Finansiel Stabilitets Arbejdsmiljøorganisation (AMO) har fokus på rammerne for et godt arbejdsmiljø og sikrer gennemførslen af medarbejderundersøgelser, herunder en årlig medarbejdertilfredshedsundersøgelser (MTU) og en arbejdspladsvurdering (APV) mindst hvert tredje år. Alle medarbejdere i Finansiel Stabilitet kan henvende sig til en arbejdsmiljørepræsentant eller ledelsesrepræsentant, hvis de ønsker, at et emne skal tages op i AMO.

Privatliv

Finansiel Stabilitet respekterer retten til fortrolighed og privatliv, og alle data behandles i overensstemmelse med gældende regler. Privatlivspolitikken for Finansiel Stabilitet fastlægger de overordnede regler for behandling af personoplysninger, og herudover findes en privatlivspolitik for jobansøgere og en HR-privatlivspolitik.  Privatlivspolitikkerne understøttes af en række interne forretningsgange, der beskriver, hvordan persondata indsamles, beskyttes og bruges.

For at sikre overholdelse af GDPR-kravene er der i Finansiel Stabilitet udpeget en DPO (data protektion officer) med ansvar for at føre tilsyn med databeskyttelsesstrategien og dens implementering.

Forsvarlig forvaltning

Finansiel Stabilitet driver forretning ud fra bl.a. princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning. Større kontrakter indgås efter EU-udbud, mens der ved mindre kontrakter som udgangspunkt gennemføres en markedsafdækning, hvorved det sikres, at leverandørerne leverer på den bedste og mest omkostningseffektive måde.

Miljø og klima

Finansiel Stabilitet søger i udøvelsen af sin virksomhed at begrænse miljø- og klimamæssige påvirkninger. Med det nuværende forretningsomfang er virksomhedens egen miljø- og klimabelastning relativt begrænset. Finansiel Stabilitet arbejder på at kunne opgøre virksomhedens indvirkning på omgivelserne og sætte mål for reduktion af eventuelle negative påvirkninger.

I Finansiel Stabilitet har medarbejderne mulighed for hjemmearbejde, hvilket bidrager til en mindsket CO2-udlednig fra persontransport.

IT-sikkerhed

Finansiel Stabilitets IT-sikkerhedspolitik omfatter en beskrivelse af den overordnede informationssikkerhedspolitik samt det implementerede sikkerhedsniveau. Informationssikkerhedspolitikken bidrager til at sikre, at kritiske og følsomme data og informationssystemer bevarer deres fortrolighed, integritet og tilgængelighed.

Beskyttelsesniveauet er afstemt efter risiko og væsentlighed og overholder lovkrav og indgåede aftaler, herunder licensvilkår.

Finansiel Stabilitets IT-sikkerhedshåndbog er en omfattende guide til god IT-adfærd og den interne gennemførelse af IT- sikkerhedspolitikken.

Gaver og arrangementer

Finansiel Stabilitet har en gavepolitik, som skal forebygge, at der opstår situationer, hvor modtagelse af gaver eller andre fordele fra kunder, virksomheder eller samarbejdspartnere, kan skabe tvivl om medarbejdernes saglighed og upartiskhed i forbindelse med løsning af arbejdsopgaverne.  

I Finansiel Stabilitet må medarbejderne ikke modtage sponsorgaver. Der accepteres alene modtagelse af beskedne lejlighedsgaver til en værdi af under 500 kr., og medarbejderen skal orientere HR ved modtagelsen. HR fører en liste over de modtagne gaver. 

Derudover er der faste retningslinjer for fejring af jubilæum og runde fødselsdage.

Fortrolighed

Medarbejdere i Finansiel Stabilitet er underlagt tavshedspligt, jf. § 61, stk. 5, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, jf. Kapitel 9 i lov om finansiel virksomhed. Medarbejderne skal sørge for, at alt materiale, oplysninger m.v., der vedrører Finansiel Stabilitets forhold, og som medarbejderen har rådighed over, opbevares omhyggeligt og ikke kommer til uvedkommendes kendskab. 

Interessekonflikter og upartiskhed

Det følger af § 71 i lov om finansiel virksomhed, at en finansiel virksomhed og en finansiel holdingvirksomhed skal have effektive former på virksomhedsstyring, herunder procedurer med henblik på adskillelse af funktioner i forbindelse med håndtering og forebyggelse af interessekonflikter. 

Finansiel Stabilitet har udarbejdet en politik for håndtering af interessekonflikter. Politikken gælder for bestyrelse, direktion og alle øvrige medarbejdere i Finansiel Stabilitet. Politikken skal bidrage til at sikre, at medarbejdere i Finansiel Stabilitet koncernen er opmærksomme på interessekonflikter i forbindelse med deres opgaveløsning, og at interessekonflikter håndteres korrekt, når de opstår.

Insiderhandel

Medarbejderne i Finansiel Stabilitet er forpligtet til at overholde de til enhver tid gældende regler for medarbejderes handel med værdipapirer og håndtering af intern viden. 

Finansiel Stabilitets forretningsgang for behandling af intern viden og handel med værdipapirer medvirker til at beskytte bestyrelse, direktion og øvrige medarbejdere mod uberettiget mistanke om misbrug af intern viden eller videregivelse af intern viden i forbindelse med handel af værdipapirer.

Hvidvaskning af penge

Finansiel Stabilitet er omfattet af hvidvaskloven og skal derfor til enhver tid overholde gældende regler på området. For at minimere risikoen for, at Finansiel Stabilitet koncernen bliver misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme, skal alle medarbejdere have kendskab til politikken for forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme. Medarbejderne modtager undervisning i kravene efter hvidvasklovgivningen, og medarbejdernes viden holdes løbende opdateret.

Tilgang til leverandører

I Garantiformuen og Afviklingsformuen har Finansiel Stabilitet placeret en betydelig andel af midlerne i værdipapirer. Udover primært at efterleve fastsatte risikoforhold, vil Finansiel Stabilitet også fremadrettet have fokus på, at investeringer foretages ansvarligt og fremmer bæredygtighed. 

Finansiel Stabilitet har endvidere fokus på, at samarbejdspartnere lever op til de på området gældende og relevante standarder. Dette gælder i forhold til både social ansvarlighed og reduktion af eventuelle negative miljøpåvirkninger.

Whistleblowerordning

Finansiel Stabilitet har en whistleblowerordning, der har til formål at sikre, at oplysninger om lovovertrædelser, eller mistanke herom, hurtigt og fortroligt kan indberettes.

Whistleblowerordningen administreres eksternt.

Baggrund

Finansiel Stabilitet er sammen med Finanstilsynet udpeget som afviklingsmyndighed for finansielle institutter i Danmark. Som afviklingsmyndighed har Finansiel Stabilitet ansvaret for at restrukturere eller afvikle finansielle virksomheder, hvis de bliver nødlidende. Finansiel Stabilitets ansvarsområde omfatter kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber. Efter ny EU-lovgivning, som ventes indført i Danmark i begyndelsen af 2027, vil Finansiel Stabilitet også være delt afviklingsmyndighed for forsikrings- og pensionsselskaber.  

Krisehåndteringen af finansielle virksomheder i Danmark er baseret på et grundlæggende princip om, at den skal være i offentlighedens interesse. Det er endvidere afgørende, at tab for bl.a. skatteyderne minimeres. 

Udover kerneopgaverne løfter Finansiel Stabilitet andre samfundsrelevante opgaver, herunder håndteringen af aktiver, som staten har overtaget fra minkfølgeerhverv efter udbetaling af erstatning, samt rådgivning til potentielt insolvente minkavlere og statsgarantistillelse i forbindelse med etablering af lån i visse landdistrikter.

Arbejdsmiljø

Finansiel Stabilitet anerkender sin rolle i det danske samfund, og sit ansvar over for ejere og medarbejdere. Finansiel Stabilitet har vedtagne politikker og forretningsgange, som alle medarbejdere har pligt til at læse og holde sig løbende orienteret om. Det omfatter blandt andet en politik for ordentlig adfærd og god omgangstone, som bidrager til at understøtte en sund arbejdskultur.

Finansiel Stabilitets Arbejdsmiljøorganisation (AMO) har fokus på rammerne for et godt arbejdsmiljø og sikrer gennemførslen af medarbejderundersøgelser, herunder en årlig medarbejdertilfredshedsundersøgelser (MTU) og en arbejdspladsvurdering (APV) mindst hvert tredje år. Alle medarbejdere i Finansiel Stabilitet kan henvende sig til en arbejdsmiljørepræsentant eller ledelsesrepræsentant, hvis de ønsker, at et emne skal tages op i AMO.

Privatliv

Finansiel Stabilitet respekterer retten til fortrolighed og privatliv, og alle data behandles i overensstemmelse med gældende regler. Privatlivspolitikken for Finansiel Stabilitet fastlægger de overordnede regler for behandling af personoplysninger, og herudover findes en privatlivspolitik for jobansøgere og en HR-privatlivspolitik.  Privatlivspolitikkerne understøttes af en række interne forretningsgange, der beskriver, hvordan persondata indsamles, beskyttes og bruges.

For at sikre overholdelse af GDPR-kravene er der i Finansiel Stabilitet udpeget en DPO (data protektion officer) med ansvar for at føre tilsyn med databeskyttelsesstrategien og dens implementering.

Forsvarlig forvaltning

Finansiel Stabilitet driver forretning ud fra bl.a. princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning. Større kontrakter indgås efter EU-udbud, mens der ved mindre kontrakter som udgangspunkt gennemføres en markedsafdækning, hvorved det sikres, at leverandørerne leverer på den bedste og mest omkostningseffektive måde.

Miljø og klima

Finansiel Stabilitet søger i udøvelsen af sin virksomhed at begrænse miljø- og klimamæssige påvirkninger. Med det nuværende forretningsomfang er virksomhedens egen miljø- og klimabelastning relativt begrænset. Finansiel Stabilitet arbejder på at kunne opgøre virksomhedens indvirkning på omgivelserne og sætte mål for reduktion af eventuelle negative påvirkninger.

I Finansiel Stabilitet har medarbejderne mulighed for hjemmearbejde, hvilket bidrager til en mindsket CO2-udlednig fra persontransport.

IT-sikkerhed

Finansiel Stabilitets IT-sikkerhedspolitik omfatter en beskrivelse af den overordnede informationssikkerhedspolitik samt det implementerede sikkerhedsniveau. Informationssikkerhedspolitikken bidrager til at sikre, at kritiske og følsomme data og informationssystemer bevarer deres fortrolighed, integritet og tilgængelighed.

Beskyttelsesniveauet er afstemt efter risiko og væsentlighed og overholder lovkrav og indgåede aftaler, herunder licensvilkår.

Finansiel Stabilitets IT-sikkerhedshåndbog er en omfattende guide til god IT-adfærd og den interne gennemførelse af IT- sikkerhedspolitikken.

Gaver og arrangementer

Finansiel Stabilitet har en gavepolitik, som skal forebygge, at der opstår situationer, hvor modtagelse af gaver eller andre fordele fra kunder, virksomheder eller samarbejdspartnere, kan skabe tvivl om medarbejdernes saglighed og upartiskhed i forbindelse med løsning af arbejdsopgaverne.  

I Finansiel Stabilitet må medarbejderne ikke modtage sponsorgaver. Der accepteres alene modtagelse af beskedne lejlighedsgaver til en værdi af under 500 kr., og medarbejderen skal orientere HR ved modtagelsen. HR fører en liste over de modtagne gaver. 

Derudover er der faste retningslinjer for fejring af jubilæum og runde fødselsdage.

Fortrolighed

Medarbejdere i Finansiel Stabilitet er underlagt tavshedspligt, jf. § 61, stk. 5, i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, jf. Kapitel 9 i lov om finansiel virksomhed. Medarbejderne skal sørge for, at alt materiale, oplysninger m.v., der vedrører Finansiel Stabilitets forhold, og som medarbejderen har rådighed over, opbevares omhyggeligt og ikke kommer til uvedkommendes kendskab. 

Interessekonflikter og upartiskhed

Det følger af § 71 i lov om finansiel virksomhed, at en finansiel virksomhed og en finansiel holdingvirksomhed skal have effektive former på virksomhedsstyring, herunder procedurer med henblik på adskillelse af funktioner i forbindelse med håndtering og forebyggelse af interessekonflikter. 

Finansiel Stabilitet har udarbejdet en politik for håndtering af interessekonflikter. Politikken gælder for bestyrelse, direktion og alle øvrige medarbejdere i Finansiel Stabilitet. Politikken skal bidrage til at sikre, at medarbejdere i Finansiel Stabilitet koncernen er opmærksomme på interessekonflikter i forbindelse med deres opgaveløsning, og at interessekonflikter håndteres korrekt, når de opstår.

Insiderhandel

Medarbejderne i Finansiel Stabilitet er forpligtet til at overholde de til enhver tid gældende regler for medarbejderes handel med værdipapirer og håndtering af intern viden. 

Finansiel Stabilitets forretningsgang for behandling af intern viden og handel med værdipapirer medvirker til at beskytte bestyrelse, direktion og øvrige medarbejdere mod uberettiget mistanke om misbrug af intern viden eller videregivelse af intern viden i forbindelse med handel af værdipapirer.

Hvidvaskning af penge

Finansiel Stabilitet er omfattet af hvidvaskloven og skal derfor til enhver tid overholde gældende regler på området. For at minimere risikoen for, at Finansiel Stabilitet koncernen bliver misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme, skal alle medarbejdere have kendskab til politikken for forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme. Medarbejderne modtager undervisning i kravene efter hvidvasklovgivningen, og medarbejdernes viden holdes løbende opdateret.

Tilgang til leverandører

I Garantiformuen og Afviklingsformuen har Finansiel Stabilitet placeret en betydelig andel af midlerne i værdipapirer. Udover primært at efterleve fastsatte risikoforhold, vil Finansiel Stabilitet også fremadrettet have fokus på, at investeringer foretages ansvarligt og fremmer bæredygtighed. 

Finansiel Stabilitet har endvidere fokus på, at samarbejdspartnere lever op til de på området gældende og relevante standarder. Dette gælder i forhold til både social ansvarlighed og reduktion af eventuelle negative miljøpåvirkninger.

Whistleblowerordning

Finansiel Stabilitet har en whistleblowerordning, der har til formål at sikre, at oplysninger om lovovertrædelser, eller mistanke herom, hurtigt og fortroligt kan indberettes.

Whistleblowerordningen administreres eksternt.


Sidst opdateret d. 07. maj 2025