Gå til indhold

Beretning og resultat

Koncernresultat 2023

Finansiel Stabilitet fik i 2023 et overskud på 2.061 mio. kr. (2022: 403 mio. kr.)  Overskuddet kan i væsentligt omfang henføres til indbetaling af bidrag til Afviklingsformuen og Garantiformuen på 1.206 mio. kr. (2022: 1.146 mio. kr.), et positivt afkast hidrørende fra værdipapirbehold­ningen og renteindtægt fra indestående i Nationalbanken.
Resultat for Finansiel Stabilitet kan opdeles på de tre formuer, som Finansiel Stabilitet håndterer, dvs. Afviklingsformuen og Garantiformuen samt Aktiviteter varetaget på vegne af staten herunder Bankpakke-aktiviteter.
Afviklingsformuen fik i 2023 et overskud på 1.460 mio. kr. Resultatet kan i væsentligt omfang tilskrives indbetaling af bidrag på 1.206 mio. kr. Rente på henholdsvis værdipapir­beholdningen og fra indestående i Nationalbanken androg 156 mio. kr., medens kursgevinst på værdibeholdningen udgjorde 107 mio. kr. Samlet har afkastet på den forvaltede og likvide del af porteføljen været ca. 3,6 %. Resultatet for Afviklingsformuen er ca. 150 mio. kr. bedre end forventet, væsentligst som følge af afkastet på værdipapirbeholdningen.
Garantiformuen fik et overskud på 404 mio. kr. Resultatet kan henføres til rente på værdipapirbeholdningen og indestående i Nationalbanken på 108 mio. kr. samt fra kursgevinst på værdipapirbeholdningen på 284 mio. kr. Samlet har afkastet på den forvaltede og likvide del af porteføljen været 4,7 %. Som følge af de stigende obligationskurser i 2023 blev resultatet ca. 300 mio. kr. bedre end forventet.
Aktiviteter varetaget på vegne af staten fik et overskud på 197 mio. kr. for perioden. Overskuddet kan henføres til renteindtægt fra indestående i Nationalbanken og tilbageførte nedskrivninger. Resultatet for dette område er ca. 100 mio. kr. bedre end forventet, væsentligst som følge af tilbageførte nedskrivninger og højere rente på indestående i Nationalbanken.
Koncernens samlede balance var ved udgangen af 2023 på 25,9 mia. kr. (2022: 23,9 mia. kr.). Heraf udgjorde Afviklingsformuen og Garantiformuen henholdsvis 7,5 mia. kr. og 12,3 mia. kr., mens Aktiviteter varetaget på vegne af staten udgjorde 6,6 mia. kr. Der var koncernmellemværende for 0,5 mia. kr.
Egenkapitalen udgjorde samlet 25,3 mia. kr., hvoraf 7,5 mia. kr. kan henføres til Afviklingsformuen, 12,3 mia. kr. til Garantiformuen og 5,5 mia. kr. til Aktiviteter varetaget på vegne af staten. For specifikation af resultatposter for de tre formuer henvises til efterfølgende afsnit samt note 2 og 3 i regnskabet.
Ved udgangen af 2023 udgjorde tilbageværende nettoudlån og garantier 0,1 mia. kr. (2022: 0,1 mia. kr.), mens beholdningen af finansielle aktiver var på 10,7 mia. kr. (2022: 10,3 mia. kr.).
Den resterende del af aktiverne består primært af indestående i Nationalbanken på 11,5 mia. kr. (2022: 9,9 mia. kr.) samt indeståelser fra pengeinstitutter mv. i relation til Garantiformuen på 3,2 mia. kr., som er uændret fra 2022.
Indestående i Nationalbanken er i 2023 vokset med 1,6 mia. kr., hvilket primært er relateret til årets indbetaling til Afviklings­formuen på 1,2 mia. kr. og årets forrentning af indestående.
I 2023 er to af koncernens datterselskaber blevet solvent likvideret. Det drejer sig om FS Finans I A/S (hidrørende fra Sparekassen Østjylland) og FS Finans II A/S (hidrørende fra Max Bank A/S). I forbindelse med likvidationen af selskaberne blev der juridisk overdraget udlån og garantier for samlet 56 mio. kr. til Finansiel Stabilitet SOV. 
Hovedparten af de tilbageværende udlån og garantier vedrører Aktiviteter varetaget på vegne af staten, mens en mindre del af udlånet kan henføres til FS Finans V A/S (tidligere Andelskassen J.A.K. Slagelse) og FS Finans VI A/S (tidligere Københavns Andelskasse), som afvikles i regi af Afviklingsformuen. Således kan 17 mio. kr. ud af samlede udlån og garantier relateres til FS Finans V A/S og FS Finans VI A/S og 134 mio. kr. til Aktiviteter varetaget på vegne af staten.
De øvrige tilbageværende engagementer består primært af tilgodehavender i konkursboer samt garantier. Afviklings­hastigheden for de tilbageværende udlån er i vidt omfang underlagt eksterne faktorer, såsom forløbet af kuratorers behandling af konkursboer og inddrivelsesproces i forbindelse med inkasso. Garantierne udfases gradvist, når disse har forfald. Herudover arbejder Finansiel Stabilitet løbende på at inddrive tidligere afskrevne fordringer, som udgør ca. 8,9 mia. kr. ultimo 2023. Dette har resulteret i, at der i 2023 kunne indtægtsføres 51 mio. kr.
(mio. kr.)
Koncern

Hovedtal

2023
2022
2021
2020
2019
Netto rente- og gebyrindtægter
447
119
89
116
44
Bidrag Afviklingsformuen og Garantiformuen
1.206
1.146
1.061
941
724
Kursreguleringer
391
-859
-182
-51
-24
Andre driftsindtægter og -udgifter mv.
15
70
104
50
331
Udgifter til personale og administration mv.
74
135
99
113
138
Nedskrivninger på udlån mv.
-76
-62
-78
-146
-131
Årets totalindkomst
2.061
403
1.051
1.089
1.068
Balance ultimo
Aktiver
Tilgodehavender hos centralbanker og kreditinstitutter
11.521
9.916
8.162
4.306
8.253
Udlån
53
33
91
247
311
Obligationer og aktier
10.716
10.258
11.627
14.410
9.752
Indeståelser stillet af penge- og realkreditinstitutter samt fondsmæglere
3.218
3.218
3.217
3.218
3.218
Andre aktivposter
419
467
390
343
272
Aktiver i alt
25.927
23.892
23.487
22.524
21.806
Passiver
Øvrig gæld
347
369
322
363
637
Hensatte forpligtelser
324
328
343
390
487
Egenkapital
Aktiviteter varetaget på vegne af staten
5.467
5.270
5.288
5.265
5.157
Garantiformuen
12.323
11.919
12.435
12.429
12.379
Afviklingsformuen
7.466
6.006
5.099
4.077
3.146
Egenkapital i alt
25.256
23.195
22.822
21.771
20.682
Passiver i alt
25.927
23.892
23.487
22.524
21.806
Porteføljeforvaltning af Afviklingsformuen og Garantiformuen
Finansiel Stabilitet skal sikre, at der kan disponeres over likvide midler til en effektiv krisehåndtering. Kriseberedskabet er funderet på to likvide formuer hhv. Afviklingsformuen og Garantiformuen
De to formuer er baseret på bidrag fra de finansielle institutter og forvaltes af Finansiel Stabilitet. Finansiel Stabilitet varetager dels placeringen af formuerne, dels den lovmæssige anven­delse af formuernes midler i forbindelse med krisehåndteringen af nødlidende finansielle institutter. Finansiel Stabilitet lægger vægt på, at forvaltningen og placeringen af de to formuer giver et markedskonformt afkast med lav valuta-, rente- og kredit­risiko, samt at formuernes disponible finansielle midler til enhver tid skal være proportionale med den enkelte formues potentielle forpligtelser. Finansiel Stabilitet har udarbejdet politikker i forbindelse med forvaltningen af de to formuer.
For den del, som er placeret i værdipapirer, er der fastlagt en risikoprofil, som indebærer, at renterisikoen skal være ca. 2,5 år. Det teoretiske udgangspunkt er, at der kan opnås et mer­afkast ved placering et par år ude ad rentekurven, uden at dette reducerer likviditeten væsentligt. Samtidig tager investeringsstrategien udgangspunkt i, at der foretages en langsigtet placering, og dermed vil kortsigtsudsving i markedet ikke indebære væsentlige tilpasninger af strategien. På den baggrund blev der således ikke foretaget tilpasninger af porteføljen i 2022, hvor rentestigninger medførte urealiserede kurstab.
I 2023 vendte udviklingen og selv om de store centralbanker fortsatte med at hæve deres ledende renter, så faldt renterne med lidt længere løbetid. Nationalbanken foretog den seneste renteændring den 14. september, hvor indskudsbevisrenten blevet hævet med 0,25 procentpoint til 3,6 %.
Frem mod den sidste renteændring havde realkreditporteføljen leveret et afkast svarende til indskudsbevisrenten, men i 4. kvartal har porteføljen leveret et betydeligt merafkast i forhold til indskudsbevisrenten jf. nedenstående figur. Merafkastet kan henføres til de kraftige rentefald i stats- og realkreditobliga­tionsmarkederne. Således var der ved udgangen af året et positivt afkast på 5,2 % sammenlignet med et afkast ved placering i indskudsbevisrente på 3,0 %.
Figur 1: Afkast 2023: Realkreditportefølje og indskudsbevisrente.
Det samlede afkast i 2023 på de forvaltede realkreditmandater opgjort i kroner udgjorde 517 mio. kr. fordelt med 126 mio. kr. i renteindtægter og 391 mio. kr. i kursgevinster. Sammenholdt med en placering til indskudsbevisrenten i Nationalbanken fik formuerne i 2023 et positivt merafkast på 221 mio. kr.
Samlet var der ved udgangen af 2023 en placering i korte realkreditobligationer i Afviklingsformuen og Garantiformuen på i alt 10,7 mia. kr. Herudover havde de to formuer 5 mia. kr., som var placeret kontant i Nationalbanken. Når der tages højde for denne kontant­placering, opnåede Afviklingsformuen og Garantiformuen i 2023 et samlet afkast på henholdsvis på 3,6 % og 4,7 %.

KONCERNSTRUKTUR

Med afsæt i hovedformålene er Finansiel Stabilitet organiseret i tre forretningsområder. Aktiviteter varetaget på vegne af staten, samt Garantiformuen og Afviklingsformuen jf. nedenstående figur:
Koncernstruktur

Selskaber og aktiviteter

AKTIVITET VARETAGET PÅ VEGNE AF STATEN:
Bankpakke-aktiviteter:
Bankpakke I (Bankpakken): Staten garanterede i perioden fra oktober 2008 til udgangen af september 2010 rettidig betaling for simple kreditorers tilgodehavender i danske pengeinsti­tutter, som betalte garantiprovision for ordningen.
Bankpakke III (Exitpakken): Indskydere havde igen alene garanti på op til 100.000 EUR. Nødlidende pengeinstitutter blev som udgangspunkt afviklet via Finansiel Stabilitet, og den tidligere Garantifond bidrog i sådanne tilfælde med en tabskaution, så staten ikke risikerede tab ved afviklingen.
Bankpakke IV (Konsolideringspakken): Finansiel Stabilitet og den tidligere Garantifond bidrog med en medgift, hvis et levedygtigt pengeinstitut overtog hele (model 1) eller dele (model 2) af et nødlidende pengeinstitut. Det skete uden tab for udækkede, simple kreditorer. Individuelle statsgarantier blev forlænget efter udløb i 2013 i tilfælde af fusion/over­tagelse mellem to pengeinstitutter. I forbindelse med den solvente likvidation af FS Finans I A/S og II FS Finans II A/S i 2023 var der ikke længere institutter overtaget under Bankpakke IV.
FS Finans III A/S: Finansselskab, dannet den 15. marts 2013, på grundlag af Amagerbanken af 2011 A/S efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet.
FS Finans IV A/S: Finansselskab, dannet den 27. marts 2013, på grundlag af Fjordbank Mors af 2011 A/S efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet.
Øvrige områder:
Segmentet vedrører andre aktiviteter varetaget på vegne af staten, for statens regning og risiko.
Gældsrådgivning til tidligere minkavlere: Folketinget vedtog den 1. juni 2021 lov om ændring af lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, som indebar, at Finansiel Stabilitet skal oprette en enhed, der foranlediger, at tidligere minkavlere kan modtage vederlagsfri gældsrådgivning.
Statsgaranti til ejendomskreditaftaler i landdistrikterne: Folketinget vedtog den 7. juni 2022 lov om etablering af stats­garanti på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne. Statsgarantiordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat.
Statsgaranti på lån til varmepumpe: Folketinget vedtog den 24. marts 2023 lov om etablering af statsgaranti på lån til ud­skiftning af olie- eller gasfyr i landdistrikterne. Statsgaranti­ordningen administreres af Finansiel Stabilitet på vegne af den danske stat.
Aktiver overtaget fra minkfølgeerhverv: I henhold til bekendtgørelse om ordningen for salg og anden håndtering af aktiver overtaget fra minkfølgeerhverv skal Finansiel Stabilitet fra 2024 bistå staten med håndtering og salg af aktiver hidrørende fra minkfølgeerhverv, der har mod­taget erstatning fra staten. Ordningen etableres i datterselskabet FS Ejendoms­selskab A/S på statens regning og risiko.
GARANTIFORMUEN:
Med lov nr. 334 af 31. marts 2015 blev Ga­ranti­fonden for indskydere og investorer opløst pr. 1. juni 2015. Den tidligere Garantifonds rettigheder og forpligtelser blev videreført til Garantiformuen, som administreres af Finansiel Stabilitet. Garantiformuen er opdelt i fire formuer: Pengeinstitutafdelingen, Realkreditafdelingen, Investerings- og forvaltningsafdelingen og Restruktureringsafdelingen.
AFVIKLINGSFORMUEN:
Med vedtagelsen af lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder blev der etableret en afviklings­finansieringsordning (Afviklingsformuen), som administreres af Finansiel Stabilitet. Afviklingsformuen kan anvendes i for­bindelse med Finansiel Stabilitets udøvelse af beføjelser til iværksættelse af afviklingsforanstaltninger over for virksom­heder, som er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og hvor offentlige interesser tilsiger det.
Broinstitut I A/S: Datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans V A/S.
FS Finans V A/S: Finansselskab, dannet den 31. maj 2017, på grundlag af Andelskassen J.A.K. Slagelse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet.
Broinstitut II A/S: Datterselskab under Afviklingsformuen, som har til formål at eje aktier i FS Finans VI A/S.
FS Finans VI A/S: Finansselskab, dannet den 28. juni 2019, på grundlag af Københavns Andelskasse efter indlevering af selskabets banklicens til Finanstilsynet.